Čína sa orientuje na elektromobilitu. Akcie spoločnosti BYD sú podporené kvalitou a dobrou cenou produktu. Čínska automobilka BYD stupňuje cenovú vojnu a zlacňuje ďalej niektoré svoje modely, ktoré porážajú modely európskych výrobcov. Automobilový priemysel v Číne má jasne rastúcu tendenciu, a to predovšetkým v rámci elektromobility. Európske krajiny sa snažia proti tomu bojovať svojsky – reguláciami a legislatívnymi krokmi.
Čína tlačí na elektromobilitu
Rhodium Group vo svojej štúdii uviedla, že čínske zahraničné investície v oblasti elektromobilov vlani pravdepodobne stúpli na nové maximum. Čína tak jednoznačne potvrdzuje, že je pre ňu tento segment dôležitý.
Európske krajiny s touto konkurenciou bojujú predovšetkým legislatívne. Európska komisia od roku 2023 roka vyšetruje dotovanie výroby elektromobilov v Číne. Ursula von der Leyenová jednoznačne obvinila Čínu z toho, že sa dotáciami snaží zvýhodniť svoje firmy v globálnej konkurencii. Týmto spôsobom podľa obvinenia sa Čína snaží zaplaviť svetové trhy elektromobilmi. Podľa Komisie sú ceny nízke predovšetkým pre komplexný systém dotácií.
USA takisto vnímajú tento boom čínskych elektrických áut. K problému sa postavili aktívnejšie ako Európa a predstavili plány na vyradenie Číny z dodávateľského reťazca v oblasti batérií. Čínsky režim si tak postupne začína uvedomovať svoju zraniteľnosť v tom, že proexportne orientovaná ekonomika musí mať svojich odberateľov.
Problémom podľa analýzy Rhodium Group sú čínske priame zahraničné investície v oblasti elektromobilov. V roku 2023 dosiahli 28,2 miliardy dolárov, čo je síce menej ako v roku 2022. Nie sú do toho však zaradené niektoré veľké investície, a to napríklad fabrika BYD alokovaná v Maďarsku. Na tieto dotácie upozorňuje aj Európska komisia.
Automobilka BYD
Čínska automobilka BYD oznámila, že uvedie na trh nové a predovšetkým lacnejšie verzie modelového radu sedanov. Ide o modely Han a SUV modelového radu Tang. Ceny budú nižšie o viac ako desatinu. Tento krok ďalej stupňuje cenovú vojnu na najväčšom trhu elektromobilov na svete. Reagovať budú aj americké a európske automobilky.
Problémom Číny a jej tlaku na elektromobilitu a jej rozvoj, ale aj pre konkrétne spoločnosti môže byť vývoj domáceho dopytu. Podľa štatistík predaja elektromobilov v Číne začiatkom tohto roku poklesli medzimesačne o takmer 40 %. Zaznamenaný pokles bol prvým od augusta 2023. V prípade takéhoto vývoja sa budú firmy snažiť umiestniť svoje produkty na zahraničných trhoch.
Napriek tomuto vývoju môže byť zaradenie automobilky do akciového portfólia zaujímavou úvahou. Od júna 2022, kedy zaznamenali ceny akcií automobilky BYD najvyššiu cenu, sú v poklese v súčasnosti o 50 %. Ticker uvedenej spoločnosti je BYDDF.
Podľa mnohých analytikov však nie je problém v ekonomike a výkonnosti čínskych firiem, ale predovšetkým politika. Riziko vyplývajúce z politického prostredia v komunistickej Číne ovplyvňuje aj ich ceny na burzách. Cenovo dostupné sú v súčasnosti viaceré čínske akcie, a to napríklad aj veľmi silné spoločnosti ako Alibaba, JD a ďalšie.
Ďalšie zaujímavé čítanie: Týždenný kalendár investora (11. – 15. 3. 2024)