Clá pre elektrické automobily Európska únia zavedie

Elektrické automobily sú problémom medzi Čínou a Európou
Zdroj fotografie: shutterstock.com/Creators
IMAG2064_1_1
Autor: Lenka Žuffová
Publikované: 9. júla 2024

Zdieľajte tento článok

banner-ivv-clenstvo

Elektrické automobily by už nemali byť svárom medzi EÚ a Čínou. Európska únia vo štvrtok potvrdila svoje rozhodnutie zvýšiť clá na elektromobily dovážané z Číny. Jedna automobilka už varuje, že v dôsledku toho môže byť nútená zvýšiť ceny.

Úpravy ciel a ich dôsledky

Európska komisia, výkonný orgán Európskej únie, oznámila plány na tieto clá v júni po tom, čo dospela k záveru, že výrobcovia batériových elektromobilov v Číne profitujú z „nespravodlivých“ dotácií.

Vo štvrtok európski regulátori potvrdili, že tieto clá, ktoré boli mierne upravené a budú sa pohybovať v rozmedzí od 17,4 % do 37,6 %, vstúpia do platnosti v piatok, 5.7. 2024. Tieto clá ovplyvnia automobilky od čínskeho giganta BYD až po potenciálne európske značky vyrábajúce autá v Číne, a dokonca aj amerického giganta Tesla, ktorý má továreň v Šanghaji.

Ak ešte nemáš svoju burzu, využi nasledujúci link a prispej tak na chod tohto magazínu, aby si mal vždy čerstvé informácie:

Rozhodnutie EÚ prichádza v čase, keď čínski výrobcovia automobilov agresívne expandujú do Európy s konkurenčne cenovo výhodnými ponukami, čo predstavuje hrozbu pre popredných automobilových výrobcov v regióne, z ktorých mnohí zaostávajú v oblasti elektromobilov. Európska komisia tvrdí, že títo výrobcovia profitovali z „nespravodlivej dotácie.“ Elektrické automobily sa tak stali problémom medzi týmito ekonomikami.

Elektrické automobily a clá

Automobilky už reagovali na clá. Vo štvrtok čínsky výrobca elektromobilov Nio uviedol, že momentálne udržuje ceny svojich áut predávaných v Európe, ale dodal, že „nie je vylúčené, že ceny môžu byť neskôr upravené v dôsledku týchto ciel.“

Hovorca iného čínskeho výrobcu elektromobilov, Xpeng, vo štvrtok uviedol, že zákazníci, ktorí čakajú na dodávky áut, alebo tí, ktorí si objednajú autá pred nadobudnutím platnosti ciel, budú „chránení pred akýmikoľvek zvýšeniami cien.“ Nevyjadril sa však, či by sa ceny mohli v dôsledku ciel zvýšiť.

Elektrické automobily budú preclené. Zdroj: Youtube

Ak ešte nemáš svoju burzu, využi nasledujúci link a prispej tak na chod tohto magazínu, aby si mal vždy čerstvé informácie:

Rokovania medzi Čínou a EÚ

Clá, ktoré vstúpia do platnosti v piatok, budú trvať štyri mesiace. Počas tohto obdobia musia členské štáty EÚ hlasovať o takzvaných „definitívnych clách,“ ktoré by trvali päť rokov. Čínski a európski predstavitelia uskutočnili niekoľko kôl rokovaní o týchto clách, pričom Peking v júni kritizoval uvalenie ciel EÚ ako „protekcionistický akt.“

Hovorca čínskeho ministerstva obchodu, He Yadong, vo štvrtok uviedol, že dúfa, že obe strany „sa stretnú na polceste, preukážu úprimnosť, zrýchlia konzultačný proces a na základe pravidiel a reality dosiahnu čo najskôr vzájomne prijateľné riešenie.“ Elektrické automobily by týmto spôsobom prestali byť prekážkou vzájomného obchodu.

Čínski výrobcovia elektromobilov sa zaviazali k Európe

Čínski výrobcovia elektromobilov opätovne potvrdili svoju oddanosť európskemu trhu, kde expandujú už niekoľko rokov. A Európa elektrické automobily

Xpeng uviedol, že je „zaviazaný poskytovať vysokokvalitné inovatívne produkty stále rastúcej európskej zákazníckej základni a robiť dlhodobé záväzky voči týmto trhom.“ Spoločnosť dodala, že „aktívne posudzuje možnosť zriadenia miestnych výrobných kapacít v Európe.“ Xpeng v súčasnosti vyrába všetky svoje autá v Číne. Európska továreň by mohla pomôcť zmierniť niektoré clá.

Elektrické automobily z Číny sa presadzujú. Zdroj: Youtube

BYD — jeden z najväčších výrobcov elektromobilov v Číne aj globálne — minulý rok uviedol, že plánuje otvoriť svoju prvú európsku továreň v Maďarsku, bez uvedenia časového harmonogramu.

Nio medzitým vo štvrtok uviedol, že je „plne oddaný európskemu trhu: veríme v podporu konkurencie a záujmu spotrebiteľov a dúfame, že dosiahneme dohodu s EÚ pred tým, ako budú v novembri 2024 zavedené definitívne opatrenia.“

Ďalšie zaujímavé čítanie: Bitcoin a Ethereum – Týždenná analýza Jakuba Kraľovanského (28. týždeň)

POZVÁNKA na FREE DISCORD
Majte prehľad vo svete investovania! Pridajte sa na náš FREE DISCORD a už vám nič neutečie. Discord kanál je zadarmo a máte tam množstvo BONUSOVÉHO obsahu. Kedykoľvek môžete prísť, ale aj odísť. Pridanie je nezáväzné a ZDARMA. Ak ti tento obsah nestačí a chceš viac, tak neváhaj a pridaj sa!

O autorovi

IMAG2064_1_1
Lenka Žuffová

Vyštudovala som právo, ktorému sa venujem aj vo svojom profesionálnom živote. Vo svojom voľnom čase sa zaujímam vo všeobecnosti o ekonomické dianie a kryptomeny ako také, najmä o oblasť DeFi. Zaujímavou oblasťou je pre mňa taktiež psychológia trhov.

TOP Najlepší brokeri

etoro logo web
U 51 % retail investorov došlo ku vzniku straty.
xtb logo web
U 74 % retail investorov došlo ku vzniku straty.
freedom logo

Freedom24

85,8
U 68 - 76% retail investorov došlo ku vzniku straty.
etoro_banner

Horúce novinky

LEGO: Úspešná cesta od drevenej stavebnice ku globálnej značke

14. januára 2025

Inflácia PPI opantala trhy. Ako bude reagovať Fed?

14. januára 2025

SP500 čaká takýto vývoj, analyzuje Jakub Kraľovanský (3. týždeň)

13. januára 2025

Bitcoin je v ťažkostiach. Predať čo dokúpiť? Analyzuje Jakub Kraľovanský (3. týždeň)

13. januára 2025
binance_add

Najčítanejšie

Bitcoin v roku 2025 - analýza XTB

16. januára 2025

Inflácia CPI - budeme rásť alebo je koniec cyklu?

15. januára 2025

Investičná gramotnosť Slovákov je na minime. A je to vidieť

15. januára 2025

Warren Buffett úplne zmenil prístup k darom a presadzuje odlišný pohľad

14. januára 2025
fredom24_1

TOP najlepší brokeri

etoro logo web
U 51 % retail investorov došlo ku vzniku straty.
xtb logo web
U 74 % retail investorov došlo ku vzniku straty.
freedom logo

Freedom24

85,8
U 68 - 76% retail investorov došlo ku vzniku straty.
Návrat hore