Európska únia zavádza clá pre čínske elektromobily

Európska únia chráni svoje automobilky
Zdroj fotografie: shutterstock.com/Moab Republic
Tomáš Vaňo
Autor: Tomáš Vaňo
Publikované: 14. júna 2024

Zdieľajte tento článok

banner-ivv-clenstvo

Európska únia nedávno oznámila zavedenie dočasných ciel až do výšky 38,1 % na dovoz elektrických vozidiel z Číny, pre podozrenie, že sú nespravodlivo podporované dotáciami zo strany čínskej vlády. Tento krok, ktorý  by mal ochrániť domácich výrobcov pred dovozom lacnejších vozidiel, môže vyvolať možnú odvetu zo strany Číny. Opatrenie vyvolalo zmiešané reakcie z oblasti automobilového priemyslu, pričom niektorí zainteresovaní tvrdia, že takéto clá by mohli poškodiť globálnu konkurencieschopnosť automobilového sektora a vyvolať obchodné spory.

Kritika zo strany automobiliek

Európski automobiloví giganti kritizovali nadchádzajúce extra clá na elektrické vozidlá dovezené z Číny, pretože takýto krok by mohol skôr oslabiť, ako posilniť európsky automobilový priemysel.

Európska únia sa chytila nezrovnalostí. Zdroj: Youtube

Tieto dočasné clá, ktoré nasledovali po niekoľkomesačnom vyšetrovaní čínskej štátnej pomoci ich výrobcom elektrických vozidiel, Peking okamžite odsúdil. Hovorca čínskeho ministerstva zahraničných vecí Lin Ťien povedal, že „antisubvenčné vyšetrovanie je typickým prípadom protekcionizmu“.

Komisia vopred zverejnila úroveň dočasných vyrovnávacích ciel, ktoré by uvalila na dovoz batériových elektrických vozidiel (ďalej len „BEV“) z Číny. Ak by rokovania s čínskymi orgánmi neviedli k účinnému riešeniu, tieto dočasné vyrovnávacie clá by sa zaviedli od 4. júla. Jednotlivé clá by Komisia uplatňovala na troch čínskych výrobcov: BYD: 17,4 %; Geely: 20 %; a SAIC: 38,1 %. Ostatní výrobcovia BEV v Číne, ktorí spolupracovali pri prešetrovaní, ale neboli zaradení do vzorky, by podliehali tomuto váženému priemernému clu: 21 %.

Všetci ostatní výrobcovia BEV v Číne, ktorí nespolupracovali pri prešetrovaní, by podliehali zostatkovému clu: 38,1 %. Európska únia tak rozhodla o výške ciel pre všetkých potenciálnych dovozcov elektroáut.

Ak ešte nemáte svoj účet u brokera, využite nasledujúci link:

Európska únia tlačí na Čínu

„Na základe odôvodnenej žiadosti môže jeden výrobca BEV v Číne – Tesla – dostať v konečnej fáze individuálne vypočítanú colnú sadzbu. Akákoľvek iná spoločnosť vyrábajúca v Číne, ktorá nebola vybratá do konečnej vzorky a ktorá si želá, aby sa jej konkrétna situácia prešetrila, môže požiadať o urýchlené preskúmanie v súlade so základným antisubvenčným nariadením hneď po uložení konečných opatrení (t. j. 13 mesiacov po začatí konania) . Lehota na uzavretie takéhoto preskúmania je 9 mesiacov.“

Komisia sa obrátila na čínske úrady s cieľom diskutovať o týchto zistení a hľadať možné riešenia v súlade s pravidlami WTO. Pokiaľ diskusie neprinesú efektívne riešenie, navrhované dočasné clá budú zavedené.

Európsky trh s elektrickými vozidlami čelí výzve v podobe rastúcej konkurencie zo strany čínskych výrobcov, ktorí ponúkajú cenovo dostupné modely a agresívne expandujú do Európy. Silná konkurencia na čínskom trhu viedla k radikálnemu znižovaniu cien. Ceny elektrických áut v Európe sú omnoho vyššie a čínski výrobcovia by si exportom áut na európsky trh dokázali finančne výrazne pomôcť. A zároveň byť cenami nižšie ako miestni výrobcovia.

Ak ešte nemáte svoj účet u brokera, využite nasledujúci link:

V reakcii na to niektoré krajiny zvažujú zavedenie ciel na dovoz čínskych elektromobilov, aby ochránili domáce automobilky a zabezpečili rovnaké podmienky na trhu. Tento krok nasleduje po podobných opatreniach prijatých Spojenými štátmi, ktoré zvýšili clá na dovoz elektromobilov z Číny. Európska únia teda pokračuje v tomto trende.

Európska únia zdôrazňuje potrebu ochrany svojho priemyslu a zabezpečenia rovnakých podmienok na medzinárodnej scéne.

Ďalšie zaujímavé čítanie: Týždenný kalendár investora (10. 6. – 16. 6. 2024)

POZVÁNKA na FREE DISCORD
Majte prehľad vo svete investovania! Pridajte sa na náš FREE DISCORD a už vám nič neutečie. Discord kanál je zadarmo a máte tam množstvo BONUSOVÉHO obsahu. Kedykoľvek môžete prísť, ale aj odísť. Pridanie je nezáväzné a ZDARMA. Ak ti tento obsah nestačí a chceš viac, tak neváhaj a pridaj sa!

O autorovi

Tomáš Vaňo
Tomáš Vaňo

Sleduje dianie vo svetovej ekonomike a zaujíma sa o svet investícií. Investične sa sústredí na tradičné trhy a konzervatívne investovanie. Po vyštudovaní politológie sa upísal svetu logistiky.

TOP Najlepší brokeri

etoro logo web
U 51 % retail investorov došlo ku vzniku straty.
xtb logo web
U 74 % retail investorov došlo ku vzniku straty.
freedom logo

Freedom24

85,8
U 68 - 76% retail investorov došlo ku vzniku straty.
etoro_banner

Horúce novinky

LEGO: Úspešná cesta od drevenej stavebnice ku globálnej značke

14. januára 2025

Inflácia PPI opantala trhy. Ako bude reagovať Fed?

14. januára 2025

SP500 čaká takýto vývoj, analyzuje Jakub Kraľovanský (3. týždeň)

13. januára 2025

Bitcoin je v ťažkostiach. Predať čo dokúpiť? Analyzuje Jakub Kraľovanský (3. týždeň)

13. januára 2025
binance_add

Najčítanejšie

Bitcoin v roku 2025 - analýza XTB

16. januára 2025

Inflácia CPI - budeme rásť alebo je koniec cyklu?

15. januára 2025

Investičná gramotnosť Slovákov je na minime. A je to vidieť

15. januára 2025

Warren Buffett úplne zmenil prístup k darom a presadzuje odlišný pohľad

14. januára 2025
fredom24_1

TOP najlepší brokeri

etoro logo web
U 51 % retail investorov došlo ku vzniku straty.
xtb logo web
U 74 % retail investorov došlo ku vzniku straty.
freedom logo

Freedom24

85,8
U 68 - 76% retail investorov došlo ku vzniku straty.
Návrat hore