Inflácia trápi ekonomiky, ale aj nadnárodné korporácie. Lacné a rýchle občerstvenie, s ktorým sa posledné desaťročie roztrhlo vrece, má problémy. Reaguje na finančné ťažkosti zákazníkov návratom menu na svoje ponuky, avšak len na obmedzený čas. McDonald’s tento mesiac ponúka menu za 5 dolárov, Wendy’s zavádza raňajky za 3 doláre a Burger King pridáva ponuky, ktoré budú k dispozícii“niekoľko mesiacov“.
Prečo len obmedzený čas?
Shubhranshu Singh, docent marketingu na Carey Business School vysvetľuje, že návrat menu je pre reštaurácie nákladná. Vo svete, kde aj vlastníci čelia inflácii, je to maximálne „nákladová“ ponuka, ak nie dokonca stratová. „Tých 5 dolárov za jedlo nemôže byť trvalou súčasťou menu; náklady vzrástli natoľko, že ak budú franšízanti predávať menu za 5 dolárov, prerobia na každom zákazníkovi,“ uviedol Singh.
Názory franšízantov sa rôznia
Reštaurácie dúfajú, že zákazníci pridajú k hodnota menu aj ďalšie položky. „Cieľom nie je, aby si zákazník kúpil menu a odišiel. Ak to tak urobí, predaj menu bude zlý nápad,“ dodal Singh. V hlavných trhoch, ako je Kalifornia, kde je minimálna mzda pre pracovníkov rýchleho občerstvenia teraz 20 dolárov, je jedinou nádejou na ziskovosť, ak si zákazník kúpi aj ďalšie položky s vyššími maržami.
Scott Rodrick, ktorý vlastní 18 McDonald’s v Severnej Kalifornii, uviedol, že inflácia má veľký vplyv na zákazníkov. „Vplyv inflácie na zákazníka je dnes najjasnejší a najaktuálnejší problém, ktorý mám ako franšízant,“ povedal.
Nick Snowberger, ktorý vlastní 16 McDonald’s reštaurácií v Montane a Wyomingu, sa zameriava na celkovú hodnotu, nie len na konkrétnu cenu menu. „Zameriavam sa na celkovú hodnotu, celkový zážitok: pohostinnosť, rýchlosť, presnosť, čistotu reštaurácie,“ povedal Snowberger. Hodnota menu predstavujú v podstate rovnaké náklady na zisk a sú dobré aj pre zákazníka.
Inflácia v rýchlom občerstvení
Shoukat Dhanani, CEO Dhanani Group, ktorá vlastní a prevádzkuje 510 Burger King reštaurácií v ôsmich štátoch, tvrdí, že hodnota menu nie je stratovou ponukou, aj pre franšízantov. „Zarábame menej, než normálne, ale neprerábame,“ povedal Dhanani. Jeho spoločnosť prevádzkuje aj 170 Popeyes reštaurácií, ale tvrdí, že reťazce s kuracím mäsom ešte nepociťujú cenový tlak na pridanie hodnota menu.
Craig Dunaway, CEO Penn Station East Coast Subs, tvrdí, že koncept je stratovou vedúcou položkou a zvyčajne zlou obchodnou stratégiou. “Ak franšízant nebude zarábať, nebudú rásť,“ povedal. Penn Station umožňuje franšízantom stanovovať svoje ceny, zatiaľ čo korporácia stanovuje odporúčané cenové body.
Boj o trhový podiel
Rodrick tvrdí, že hodnota menu môže zvyšovať trhový podiel v čase klesajúcej návštevnosti. „Priestor súťaže sa stáva mimoriadne vyhroteným a plánujeme byť na čele poskytovania úľavy zákazníkom postihnutých infláciou. Niekedy musíte investovať do marží,“ povedal Rodrick.
Hodnota menu nepochybne priťahuje zákazníkov, a hoci franšízanti môžu obetovať marže, výsledkom je stále vyššia návštevnosť a spokojnosť zákazníkov. Inflácia sa tak prelieva do rôznych segmentov ekonomiky a ovplyvňuje jednotlivé podniky.
Ďalšie zaujímavé čítanie: Týždenný kalendár investora (3. 6. – 9. 6. 2024)
POZVÁNKA na FREE DISCORD
Majte prehľad vo svete investovania! Pridajte sa na náš FREE DISCORD a už vám nič neutečie. Discord kanál je zadarmo a máte tam množstvo BONUSOVÉHO obsahu. Kedykoľvek môžete prísť, ale aj odísť. Pridanie je nezáväzné a ZDARMA. Ak ti tento obsah nestačí a chceš viac, tak neváhaj a pridaj sa!