Inflácia na Slovensku tesne nad hranicou cieľa ECB

Inflácia na Slovensku klesá

Inflácia na Slovensku postupne klesá. Je takmer na úrovni, ktorú preferuje Európska centrálna banka. Problémom môže byť, že sa v inflačnej úrovni prejaví to, že sa zvýšili ceny ropy následkom na blízkovýchodné napätie. Irán patrí medzi veľkých producentov ropy, čo môže podstatne ovplyvniť ceny v tomto mesiaci. 

Autor: Marek Cocher
Publikované: 15. apríla 2024

Zdieľajte tento článok

banner-ivv-clenstvo

Medziročná inflácia sa z februárových 3,4 % znížila v marci na hodnotu 2,3 % a bola tak najnižšia od začiatku leta 2021.

Oproti februáru vzrástli spotrebiteľské ceny tovarov a služieb o 0,1 %. V pondelok o tom informoval Štatistický úrad (ŠÚ) SR. Miera poklesu v európskych krajinách naberá na dynamike. Inflácia klesá pomerne rýchlo. Naproti tomu inflácia v USA ustupuje miernym spôsobom, v posledných mesiacoch dokonca mierne stúpa.

Inflácia spomaľuje

Ceny medziročne vzrástli vo všetkých 12 výdavkových skupinách domácností. Najvýznamnejší vplyv na celkový výsledok inflácie malo zdraženie v odboroch doprava, alkohol a tabak, ako aj nábytok a bytové zariadenia. Dvojciferný rast stále pretrvával v odbore vzdelávania.

V odbore alkohol a tabakové výrobky negatívne ovplyvnili celkovú mieru inflácie najmä ceny destilátov, ktoré medziročne vzrástli o 19 %. Vplyv zvýšenia spotrebnej dane bol stále badateľný pri cenách tabaku, vyššie boli o 9,1 %.

Rástli aj ceny v odbore doprava, a to najmä pohonných látok. Tie po roku poklesov už druhý mesiac zdražovali, v marci boli drahšie ako pred rokom až o 5,1 %. V

yššie ceny za pohonné hmoty sa prejavili tiež v cenách dopravných služieb, a to najmä v autobusovej doprave. V odbore nábytok a bytové zariadenia boli medziročne drahšie najmä čistiace prostriedky a služby domácnosti.

Dve podielovo najvýznamnejšie výdavkové skupiny domácností, a to potraviny s nealko nápojmi a bývanie s energiami mali na celkový výsledok inflácie výrazne tlmiaci účinok. V odbore bývanie a energie sa tempo zdražovania medziročne takmer nezmenilo.

Potraviny boli medziročne drahšie už len o 0,6 %, pred rokom to bolo ešte 29 %. Medziročný pokles zaznamenali tri položky, spotrebitelia zaplatili menej za mlieko, syry a vajcia (o 4,5 %), tiež zeleninu (o 4,2 %) ako aj za oleje a tuky (o 3,9 %).

Medzimesačne vzrástli v marci spotrebiteľské ceny len mierne. Najväčší vplyv mal rast cien tepelnej energie o 2,5 % a imputovaného nájomného o 0,4 % v odbore bývanie a energie.

Drahšie oproti februáru boli tiež odevy a obuv o 1,2 %, ako aj kadernícke služby o 1,1 % v odbore rozličné tovary a služby. Naďalej pokračovalo zvyšovanie cien viacerých položiek v odbore nábytok a bytové zariadenia, a to najmä nábytku a čistiacich prostriedkov.

Lacnejšie boli oproti februáru tovary a služby v troch výdavkových skupinách domácností, a to u potravín a nealkoholických nápojov, keď ceny samotných potravín klesli o 0,5 %. Lacnejšie než vo februári boli potraviny v šiestich z deviatich sledovaných potravinových položiek.

Menej platili spotrebitelia najmä za ovocie, mlieko, syry a vajcia, ako aj zeleninu, chlieb a obilniny. Lacnejší bol tiež cukor a cukrovinky, ale k zníženiu cien došlo aj pri alkohole v odbore alkoholické nápoje a tabak.

Ďalšie zaujímavé čítanie: Týždenný kalendár investora (15. 4. – 21. 4. 2024)

O autorovi

Marek Cocher
etoro_banner

Horúce novinky

LEGO: Úspešná cesta od drevenej stavebnice ku globálnej značke

14. januára 2025

Inflácia PPI opantala trhy. Ako bude reagovať Fed?

14. januára 2025

SP500 čaká takýto vývoj, analyzuje Jakub Kraľovanský (3. týždeň)

13. januára 2025

Bitcoin je v ťažkostiach. Predať čo dokúpiť? Analyzuje Jakub Kraľovanský (3. týždeň)

13. januára 2025
binance_add

Najčítanejšie

Bitcoin v roku 2025 - analýza XTB

16. januára 2025

Inflácia CPI - budeme rásť alebo je koniec cyklu?

15. januára 2025

Investičná gramotnosť Slovákov je na minime. A je to vidieť

15. januára 2025

Warren Buffett úplne zmenil prístup k darom a presadzuje odlišný pohľad

14. januára 2025
fredom24_1

TOP najlepší brokeri

etoro logo web
U 51 % retail investorov došlo ku vzniku straty.
xtb logo web
U 74 % retail investorov došlo ku vzniku straty.
freedom logo

Freedom24

85,8
U 68 - 76% retail investorov došlo ku vzniku straty.
Návrat hore