Tesla je najznámejšou automobilkou s elektrickými vozidlami na svete. Je vlajkovou loďou zmeny dopravy. Napriek tomu má svoje štrukturálne problémy, a to predovšetkým ekonomické. Predaje nestúpajú tak, ako by si vedenie a akcionári predstavovali, k tomu sa pridáva silná čínska konkurencia. Aj napriek tomu túto situáciu zachraňuje svojou osobnosťou Elon Musk. Sľubuje autonómnu dopravu omnoho skôr, ako konkurencia. To prinieslo aktuálne vzostup akcií automobilky o neuveriteľných 12 %. A to napriek stagnujúcim ekonomickým výsledkom.
Akcie spoločností Tesla pred earnings poklesli
V pondelok 22. apríla sa akcie spoločnosti Tesla v predpredaji prepadli o 3%, zatiaľ čo akcie čínskej spoločnosti Li Auto klesli o 8,3% na 11-mesačné minimum po tom ako sa obidve spoločnosti v dôsledku rastúcej konkurencie rozhodli znížiť ceny svojich elektrických vozidiel. Tieto pohyby sa udiali na trhu ešte pred zverejnením kvartálnych výsledkov. V súčasnosti nekorešpondujú výsledky obchodovania Tesly s jej ekonomickými výsledkami. Akcionári však vsádzajú na budúcnosti. Situáciou sa zaoberal Tomáš Vranka, analytik XTB, po zverejnení výsledkov vo videu nižšie.
V nedeľu Tesla v Číne oznámila zníženie uvádzajúcej ceny svojho modelu 3 na 231 900 juanov (32 000 USD), čo predstavuje zníženie o 14 000 juanov (viac ako 1900 USD). Ceny boli znížené aj na ďalších veľkých trhoch ako je Nemecko.
Medzitým v pondelok spoločnosť Li Auto na svojom Weibo účte taktiež oznámila zníženie cien pre svoje modely L7, L8, L9 a novozavedeného SUV MEGA. Zníženie sa pohybovalo až do výšky 30 000 juanov (takmer 4150 USD).
Tieto zníženia prichádzajú v čase, keď sa konkurencia na Čínskom EV trhu zintenzívnila v dôsledku snahy domácich výrobcov predbehnúť amerického rivala Tesla. A to pomocou sofistikovanejšej technológie a pre zákazníkov lákavejších cien.
Silná konkurencia
Eugene Hsiao, vedúci stratégie v skupine Macquarie Grop, počas víkendu uviedol, že všetci najväčší čínski výrobcovia majú jeden spoločný cieľ a to zosadiť z tronu spoločnosť Tesla, pričom Hsiao uznal, že ide o trh kde je konkurencia najsilnejšia v nedávnej histórii.
Hsiao povedal, že cenové zľavy sú len jednou z viacerých stratégií, ktoré veľkí hráči na trhu s elektromobilmi v Číne využívajú na prispôsobenie sa zvýšenému tlaku od iných automobiliek.
Xiaomi’s factory produces 40 electric cars every hour — or, one car in 76 seconds — without a single human worker. 😱#robots #automation #China pic.twitter.com/5tkHn9yfdY
— S.L. Kanthan (@Kanthan2030) April 18, 2024
Čínsky výrobca smartfónov Xiaomi taktiež uviedol na trh svoj prvý elektromobil v tomto mesiaci a už aj vybavuje objednávky. Šéf tohto technologického gigantu Lei Jun povedal, že štandardný model SU7 bude stáť 215 000 juanov (asi 29 700 USD) čo je asi o 4000 USD menej ako model 3 od Tesly, a model Xiaomi Max príde na 299 900 juanov (asi 41 400 USD).
Spoločnosť tvrdí, že nové auto bude mať v porovnaní s konkurenciou nielen dlhší dojazd, ale bude vybavené aj zaujímavými technologickými novinkami, ktoré u iných spoločností nie sú. Tesla znižuje ceny v USA, v Číne ale aj v celej Európe. Tento krok je jednoducho nevyhnutný ak sa chce firma na trhu s EV udržať. Pri agresívnej cenovej politike u ďalších výrobcov ako BYD musela Tesla poskytnúť zákaznícke stimuly, čo viedlo k zníženiu marže, následnému prepúšťaniu a prepadu ziskovosti.
Ďalšie zaujímavé čítanie: SP500 a DXY: Týždenná analýza Jakuba Kraľovanského