YOLO je zaujímavý úkaz v ekonomike, s ktorým sa investori zoznámili nedávno. Pamätáte si ešte pandemické obdobie, keď sme bez váhania investovali do najnovších televízorov, prestavieb kúpeľní, kuchýň a prvotriedneho šampanského? Dnes je situácia úplne iná. A práve s tým to súvisí.
Po pandémii prišli veľké výdavky
Američania vyšli z pandemických lockdownov s lepšími prácami, extra peniazmi na útratu a horúcou túžbou žiť život mimo svojich domovov, bez ohľadu na cenu. V tom, čo sa nazývalo YOLO ekonomika (skratka pre „you only live once“ – žiješ len raz), alebo pomstou za ušlý čas, spotrebitelia utrácali za zážitky a tovary, ktoré im chýbali.
„Covid nám všetkým ukázal, že život netrvá večne,“ povedal Sameer Samana, globálny trhový stratég vo Wells Fargo Investment Institute.
Pokles spotrebiteľských výdavkov
Dnes, päť rokov po začiatku pandémie, obdobie veľkých výdavkov končí. A to môže byť zlá správa pre ekonomiku.
Spotrebiteľské výdavky sa vracajú na zem a aj tí najbohatší Američania sa obracajú na diskontné predajne ako Walmart. Target znižuje ceny, aby prilákal váhavých nakupujúcich späť do svojich obchodov, a kaviarenské reťazce ako Starbucks hlásia, že predaje nerastú ako kedysi — Frappuccino už nie je nevyhnutným výdavkom.
Dôvody poklesu výdavkov
Prečo sa to deje? Inflácia je stále zvýšená a spotrebitelia vyčerpávajú svoje úspory z obdobia Covidu, trh práce sa začína sprísňovať a pracovníci sa obávajú straty práce. YOLO končí. Existuje však aj iné vysvetlenie: Američania si už užili svoje post-Covid obdobie a sú pripravení sa znovu upokojiť.
„Existuje prvok otázky ‘ako dlho môžem žiť v tomto post-Covidovom prostredí?’“ povedal Samana. „V určitom bode musíte zistiť, ako vyzerá nový normál. Zamestnávatelia chcú pracovníkov späť v kanceláriách a na určitých miestach už nemôžete pracovať odkiaľkoľvek, to tiež mení myslenie. Je tu pocit návratu k priemeru.“
YOLO a koniec spotreby
Spotrebiteľské výdavky zachránili americkú ekonomiku pred recesiou v rokoch vysokej inflácie a úrokových sadzieb po pandémii. Stále sú najdôležitejším meradlom silnej ekonomiky — výdavky tvoria asi 70% hrubého domáceho produktu, hlavného meradla ekonomického zdravia USA.
Ak to spomalí, bola by to zlá správa a mohlo by to potenciálne vyvolať recesiu, o ktorej ekonómovia varovali už od roku 2021.
Čo prinesie budúcnosť
Nasledujúce dva týždne budú dôležité pre investorov, spotrebiteľov a celkových pozorovateľov ekonomiky. Oficiálne údaje o zamestnanosti za mesiac máj budú zverejnené v piatok a analytici budú skúmať čísla, aby zistili, či sa pracovný trh bude naďalej uvoľňovať.
YOLO ekonomika je na ústupe a to by mohlo byť negatívne pre ekonomiku ako pre celok. Spotrebiteľské výdavky sú kľúčovým motorom ekonomického rastu a ak sa spomalia, môže to mať ďalekosiahle dôsledky.
Ďalšie zaujímavé čítanie: Lukáš Kovanda: Nižšia inflácia v Európe nie je dielom centrálnych bankárov
POZVÁNKA na FREE DISCORD
Majte prehľad vo svete investovania! Pridajte sa na náš FREE DISCORD a už vám nič neutečie. Discord kanál je zadarmo a máte tam množstvo BONUSOVÉHO obsahu. Kedykoľvek môžete prísť, ale aj odísť. Pridanie je nezáväzné a ZDARMA. Ak ti tento obsah nestačí a chceš viac, tak neváhaj a pridaj sa!